Moderne UCaaS-platforms zijn rijk uitgerust met features, maar integreren vaak alleen met eigen applicaties. Het UCaaS-platform UNIVERGE BLUE van NEC is echter een volledig open ecosysteem en integreert wel met software van derden. ITchannelPRO sprak met Array Business Solutions en Red Cactus die als technologiepartners van NEC profiteren van die openheid.
Steeds meer bedrijven en organisaties gebruiken UC-as-a-Service (UCaaS) voor interne processen en hun communicatie met klanten, partners en leveranciers. Veel van deze platforms integreren echter beperkt met applicaties van derde partijen en dus komen bedrijven die hun huidige of maatwerk software willen blijven gebruiken, nogal eens bedrogen uit. “Het UCaaS-platform UNIVERGE BLUE biedt resellers en IT-dienstverleners wél alle mogelijkheden om applicaties te koppelen”, zegt Wilco van Dijk die bij UNIVERGE BLUE verantwoordelijk is voor de Europese channel en business development. “Voor onze partners zijn die koppelingen commercieel interessant met het oog op klantloyaliteit en mogelijke upsell. Daarom luisteren we naar de klantbehoefte en maken veel functies beschikbaar binnen Teams, zoals een piketdienst. Partners van UNIVERGE BLUE hebben zo meer onderscheidend vermogen ten opzichte van hun concurrentie. Daar komt onze samenwerking tot zijn recht. Samen bieden we meerwaarde voor eindklanten.”
Smart Call Director van Array Business Solutions
Een mooi voorbeeld van integratie tussen het UNIVERGE BLUE-platform en Microsoft Office 365 is de Teams app van Array Business Solutions. Het bedrijf is sinds 2015 gespecialiseerd in het bouwen van software voor (met name) de telecombranche. Array bouwt integraties tussen PBX’en, soft-PBX’en en clouddiensten op basis van open standaarden en hoge beveiliging. Denk aan CTI-koppelingen, workflows, portals, CRM-implementaties en allerlei Office 365-apps.
Recent ontwikkelde Array een Microsoft Teams-app voor UNIVERGE BLUE met de naam Smart Call Director die als app beschikbaar is met een Microsoft Office 365-licentie, vertelt eigenaar Ron Elling. “Klanten willen aan de voorkant met Teams werken, maar gebruiken UNIVERGE BLUE omdat dit platform rijk is aan telefoniefeatures.”
De Smart Call Director is een oplossing om gebruikers van UNIVERGE BLUE in combinatie met Microsoft Teams die zo de mogelijkheid hebben om huntgroepen eenvoudig en direct vanuit een Teams-client in- en uit te kunnen schakelen. Dit kan op desktops en mobiele devices. Ook kunnen ze een eigen Call-ID instellen, geagendeerde huntgroepen schakelen (piketdiensten) en koppelen aan het telefoonboek met agenda om slim te kunnen doorverbinden. Optioneel is er een beveiliging die voorkomt dat de laatste gebruiker in de groep kan uitloggen omdat een organisatie of afdeling anders onbereikbaar is.
Ron: “Bij Array vinden we het belangrijk om te luisteren naar business partners en de behoefte van klanten van UNIVERGE BLUE. Op basis daarvan maken we de gewenste aanvullende functionaliteit beschikbaar.”
Bubble van Red Cactus
Ook NEC-technologiepartner Red Cactus profiteert van de openheid van UNIVERGE BLUE. Dat zit ’m volgens partnermanager Walter Kaan niet alleen in de techniek, maar ook in de cultuur van de NEC-organisatie. Red Cactus groeit wereldwijd snel wat volgens Walter te danken is aan de middleware Bubble die samen met NEC is ontwikkeld. Bubble is een CTI-integratietool waarmee je UNIVERGE BLUE kunt koppelen met meer dan 175 CRM- en ERP-applicaties. “Bubble wordt gebruikt bij organisaties die veel telefoontjes per dag krijgen in alle sectoren; van zorg tot notariaat”, zegt Walter. “Met de koppeling kunnen resellers hun klanten helpen met een grote efficiëntieslag.”
Bubble toont direct alle klantgegevens bij telefonische oproepen op het UNIVERGE BLUE-platform. De applicatie wordt door de resellers geconfigureerd met de gewenste gebruikersprofielen en vervolgens gepusht naar iedere medewerker. Bubble is dan direct operationeel. Walter: “In de markt zien we dat klanten verwachten dat een CRM-integratie standaard wordt aangeboden binnen een UCaaS oplossing.”
De toegevoegde waarde van UNIVERGE BLUE is volgens Walter het open karakter, zodat IT-resellers zich kunnen onderscheiden. “Er is veel concurrentie in de markten voor telefonie en UCaaS en differentiëren is moeilijk. Een CRM-koppeling als Bubble biedt meer efficiëntie voor eindklanten maar ook toegevoegde waarde voor partners. Dat is win-win. Resellers hebben zo een lock-in die voorkomt dat klanten overstappen. Des te meer diensten je eindklanten biedt, des te minder snel ze vertrekken. Bubble is de schakel in een totaalpakket. Het maakt niet uit welke CRM je gebruikt, Bubble kan het koppelen.”
Meer weten over de integratiemogelijkheden van UNIVERGE BLUE? Zoek dan contact met Ronald Schapendonk via 035 808 03 65 of mail naar ubluehelp@emea.nec.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #03)